May 10, 2011

Yılmaz Erdoğan: İran'la Birbirimizi CNN' den tanıyoruz !

                                             


Filmin esas meselesi aşk. Siz neresinde duruyorsunuz bu aşkın?

Ben aşık olan kişiyim. Ama karşıdaki bana aşık değil. Saplantılı bir aşk benimkisi. Filmin üzgün adamıyım. Filmde Monica ve Behruz birbirlerine aşıklar. Ben işi bozuyorum.
Nasıl bir duygudur Monica Bellucci'ye aşık olmak?

Hiç zorlanmıyor insan (Gülüyor). Monica Bellucci'nin çok güzel olduğunu ve ona dair pek çok şeyi biliyoruz ama bu kadar profesyonel, çalışkan, iyi bir oyuncu olduğunu bilmiyorduk. Öğretici bir şey de onunla çalışmak.

Devrimde aşk nasıl yaşanıyor?

Benim, Ekber'in düştüğü şekilde bir aşksa, bir tür şizofreni aslında.

Devrim de bir tür şizofrenidir göndermesi var mıdır?

O alt metinleri, göndermeleri yönetmen bilir. Bu benim sadece oyunculuk yaptığım ikinci tecrübem. Bütün enerjimi bir karakter olmaya harcayınca da geride kalanlarla uğraşmıyorum.. Onlar yönetmenin kafasında.

Ghobadi'yle çalışmak nasıl?

İlk kez doğaçlama çalışan bir yönetmenle setteyim. Farsça oynuyoruz bir de. O dili kendi ağzına yakıştırmak, kendi diyaloğun haline getirmek hem ilginç, hem eğlenceli. Bahman çok sevdiğim bir arkadaşım ve yönetmen. Birlikte çalışınca daha iyi tanıyor insan. Çok yaratıcı, çok hızlı, kıvrak zekası olan biri. Hepimiz çok memnunuz yönetmenimizden. 80 öncesinde çok ciddi bir Iran-Türkiye sinema işbirliği vardı. Ümit ediyorum ki bu film yeniden böyle bir birlikteliğin başlangıcı olsun.

Sizin de filmlerinizde Bahman Ghobadi gibi yönetmenin hayatına dair parçalar görmek mümkün. Bu anlamda ortaklıklar olmalı aranızda.

Var tabii, Üstelik şöyle de bir ortaklık var; o da İran'da bir Kürt diyarında doğup Tahran'da ortak Farsi kültürüyle büyümüş birisi. Ben de Kürt-Türk kültürüyle büyümüş biriyim. İkimiz de biraz sonradan doğduğu yerlerden kopup başka yerlerde büyüyen insanlarız. Her iki kimliği de tanıyan, her iki tarafa da yüksek empatisi olan.

İstanbul'da neler oluyor filmde?

Devrim sonrası İstanbul'a geliniyor ve İstanbul'da geçiyor hikaye. Bir şairin, Behruz'un üzerinden anlatılıyor. Filmin ilham kaynağı da o. Büyük aktör olduğu sete geldiğinde "Merhaba" dediğinde bile anlaşılıyor.

Bahman Ghobadi ünlü insanlardan ziyade, tanınmayan isimlerle çalışan bir yönetmen. Monica Bellucci sürprizini nasıl değerlendirmeli?


Bağımsız sinema dünyada da starlarla çok çalışır. Çalışmak zorunda değildir, bu bir gelenek değildir ama çalıştığı zaman da olumlu sonuçları oluyor. Büyük oyuncunun getirdiği büyük bir enerji de oluyor. Monica konuşmadığı sahnelerde bile varlığını hissettiren bir oyuncu.



İRAN'LA İLGİLİ AMERİKALILAR GİBİ KONUŞUYORUZ. BİRBİRİNİ CNN'DEN TANIYAN ÜLKELER HALİNE GELDİK. OYSA İRAN YAN MAHALLE

Karınız Belçim Bilgin'le aynı filmde oynamak nasıl?

Belçim'le aynı sahneye denk gelmedik.Film boyunca da galiba hiç denk gelmiyoruz. Biraz Allah'ın işidir filmlerde casting. Birisini düşünürsünüz, her şey hazırdır ama son dakikada değişir.

"Türkiye Iran olur mu?" tartışmalarına. Bu kaygılara ne diyorsunuz?

İran'da da "Iran Türkiye mi oluyor?" kaygısı var. Beni asıl ilgilendiren şey bu kadar yakınımızda, yan mahalle İran'ı, sanatçılarını vs tanımıyor oluşumuz. Dünya düzeyinde böyle yakınları uzaklaştıran bir dünya siyaseti var. İran'la ilgili Amerikalılar gibi konuşuyoruz. Birbirini CNN'den tanıyan ülkeler haline geldik. Oysa Iran yan mahalle. Haber mantığı tatsızlıkları, çatışmaları, aykırılıkları ön plana çıkaran bir şey, güncel hayatı değil. İran'da güncel hayatın bir zindan olmadığını düşünüyorum.

Libya operasyonu hususunda neler düşünüyorsunuz?

Libya için değil ama Mısır, Tunus, Yemen'de olanlar Amerika'nın silahla yapacağını iddia ettiği dönüşümün kendiliğinden olması. Bunu bir tek şeye bağlayacaksan dünyanın yeni internet evresine bağlıyorum. Sınırları, bireyin müdahale alanını genişleten bir internet devrimi. Libya’nın şu an neden bombalanmaya başladığını tam olarak anlamış değilim. Ekonomik çıkarlara bağlıyorum.
Sohbete başlamadan devrim fikrinde bir problem var demiştiniz. Bunu biraz açabilir miyiz?

Başkasının devrimine dair batılılar kadar çok rahat konuşamıyorum. Iran halkının tercihlerine de saygım var ama...

Nuri Bilge Ceylan'ın yeni filminde rolünüz nedir?

Ben komiserim filmde. Anadolu'da bir hiç kimseyim. Sadece kendisini kendisinin önemsediği..

Zor oldu mu komiser olmak?

Bir role sevdalanmazsan oynayamıyorsun. Dolayısıyla onu da çok seviyorum. Dur bakalım ne yapacak...


*Radikal Tv Hayat

No comments:

Post a Comment